Пилците се броят на есен. Ето че есента наближава и вече се изиграха първите кръгове на двата европейски футболни турнира - Шампионската лига и Лига Европа (наследник на Купата на УЕФА и хибрид с някогашния КНК). Придобиващата все по-голяма значимост сред анализатори, специалисти и маркетинг майстори статистика показва голямата диспропорция между гледаемостта на неслучайно наричания турнир на богатите и онзи на по-бедните на които също трябва да се даде шанс да се борят за нещо.
Първите 16 мача от Шампионската лига са били посетени от 787 754 зрители при капацитет на стадионите 939 075 места. Това прави 83,81% запълненост на трибуните. Като се има предвид, че заради мерките за сигурност вече нито един стадион не може да бъде напълнен буквално до последното място става ясно, че отвсякъде погледнато над 80% е силно присъствие. Като се имат предвид и цените на билетите, както и умишлено оставените буфери около гостуващите агитки и местата предвидени за спонсорите - повече от добре.
- Бенфика - ЦСКА Москва 38 323 64 642 59,38%
- Ман Юнайтед - Базел 73 854 75 643 97,33%
- Байерн - Андерлехт 70 000 75 000 93,33%
- Селтик - ПСЖ 57 562 60 832 95%
- Челси - Карабах 41 150 41 631 100%
- Рома - Атлетико 36 064 70 634 51,43%
- Барселона - Ювентус 78 656 99 354 78,79%
- Олимпиакос - Спортинг 30 168 32 115 93,75%
- Марибор - Спартак 12 566 12 994 100%
- Ливърпул - Севиля 52 332 54 074 96,3%
- Фейенорд - Ман Сити 43 500 51 117 84,31%
- Шахтьор - Наполи 32 679 40 003 80%
- РБ Лайпциг - Монако 40 068 42 959 95,24%
- Порто - Бешикташ 42 429 50 033 84%
- Реал - Апоел 71 060 81 044 87,65%
- Тотнъм - Борусия Д 67 343 87 000 77%
Лига Европа - творението на върхушката в УЕФА с идеята да се създаде модерен и интересен турнир, приютил в себе си носителите на купите на страните, защото за какво ти е купа, ако не те води никъде. Надпревара, която дава шанс и на по-бедните европейски държави да имат свои отбори на международно ниво и да видят по своите терени и различни отбори от местните. Хубав замисъл, но слабо изпълнение оказва се. По всички личи, че футболът се превърна в снобария и ако не е Шампионска лига, не ми го хвали. Малко в стила на големите футболни звезди, които не искат да си цапат лъскавите бутонки по разни "ливади".
360 404 запалянковци са посетили стадиони с капацитет от 746 318 места, което прави 48,29% посещаемост в първите 24 срещи. Под половината или иначе казано - слабо. Важно е да се спомене, че за четири от двубоите няма информация за публиката, което влияе на резултата, както и че четири от клубовете не домакинстваха на своите стадиони. Разбира се, в Лига Европа и стадионите са с по-малки капацитети. Едва на два мача е имало над 40 000 зрители - в Белград на Цървена звезда - БАТЕ и в Лондон на Арсенал и Кьолн.
- Аполон - Лион 5134 22 859 22,46%
Аталанта - Евертън няма данни 20 084
Аустрия - Милан 31 409 50 865 62%
Башакшехир - Лудогорец 6000 17 801 33,71%
Динамо - Скендербег 24 883 70 050 34,29%
Копенхаген - Локомотив 17 285 38 065 44,74%
Хофенхайм - Брага 15 714 25 641 60%
Риека - АЕК 5932 8 279 71,65%
Славия - Макаби 13 035 19 084 68,42%
Виляреал - Астана няма данни 23 500
Йънг Бойс - Партизан 13 004 32 000 40,63%
Злин - Шериф 4499 12 566 35,8%
ФКСБ - Пилзен 20 717 55 634 36,36%
Цървена звезда - БАТЕ 40 284 55 568 72,73%
Заря - Остерсунд 5097 34 915 14,6%
Гимараеш - Залцбург 15 000 30 000 50%
Апоел Б Шева - Лугано няма данни 16 126
Херта - Атлетик Билбао 28 832 74 475 37,84%
Марсилия - Коняспор 8649 67 394 12,83%
Сосиедад - Розенборг 21 479 25 000 84%
Вардар - Зенит 15 000 33 460 45,45%
Витес - Лацио няма данни 21 248
Варегем - Ница 9092 12 500 72,74%
Арсенал - Кьолн 59 359 60 432 98,3%
Именно привържениците на немските "козли" създадоха хаос и забавиха с един час началото на мача. След четвърт век техният обичан клуб успя да излезе извън Германия и техният ентусиазъм заслужава уважение. С едва 2900 отпуснати билета, но с 20 000 пристигнали в английската столица, те намериха начини да се вмъкнат на трибуните и да създадат истинска футболна атмосфера, въпреки че загубиха на терена. Поне на тях не им пука как се казва турнира.
Остава въпроса за кого се играе футболът в Европа? Азиатските и американските турнета през лятото, които правят десетина отбора с цел "популяризиране на футбола" са ефективни начини да се привлекат привърженици по света, но на своя земя нещата придобиват друго измерение. В епоха, в която в почти всеки дом с телевизор има поне 80 канала и достъп до интернет, зрителят може да гледа каквото си поиска. До такава степен, че дори на стадиона в неговия град да има мач, той да предпочете някой друг на 2500 км от него. Дали УЕФА не можа да убеди и тези "клиенти", че си заслужава да се гледа Лига Европа, дали вече всичко се върти около Роналдо и Меси и ако не са те "и под балкона да ми играят, няма да гледам"? Култът към личността се опитва да засенчи привързаността към клуба. Този утре ще подпише другаде и неговите фенове ще се "преместят" с него. Да не дойде време да се слагат катинари на стадионите, защото никой няма интерес да гледа, ако ги няма "божествата". Гробища произведени от модерния футбол.
Няма коментари:
Публикуване на коментар