петък, 4 октомври 2013 г.

Аца Лукас за страстта към футбола, Тимок, Звезда и Борусия (Дортмунд)

Само в стиховете на неговия мегахит „Лична карта“ Александър Вуксанович, известен като Аца Лукас, тя е празна! Реално, днес в нея пише, че в момента е най-добрият фолк изпълнител, певец, който е способен в две десетилетия да доведе до екстаз публиката в знайни и незнайни части на Балканите и Стария континент, човек, който е успял да се измъкне от дълбоките вирове на живота и да не потъне на дъното.

Неговата спорна биография, идеална за написване на бестселър, след дългогодишен стаж на сцената логично е достояние на всички. Третото измерение на Александър Вуксанович доскоро не беше открито. Той е човек, който не само обича футбола, но и живее с него. В една откровена изповед Аца признава, че не вижда нищо епохално в това, че стана президент на Тимок от Зайечар.
Казва тихо, че футболът му е страст още от дните, когато като тийнейджър е част от младежкия отбор на ОФК Београд, воден от Гордан Петрич. През смях се сеща за анекдотите в северния сектор, които предхождали антологичните мачове на Цървена звезда, а тон повишава само в делови разговори, в които е откривал билети за бъдещето.

В бъдещето Аца Лукас вижда зайечарския Тимок като стабилен участник в Супер лигата, отбор на чийто модерен стадион ще тръпнат Цървена звезда, Партизан, Войводина...
Веднъж се появи възможност да взема президентската функция в Тимок. Обичам и следя спорта, и по-рано съм имал ангажименти, бил съм член на Управителния съвет на Цървена звезда... Трябва да кажа, че не съм политически ангажиран, но кметът на Зайечар Саша Миркович знае колко обичам и познавам футбола. Само ми е казал „Ела и прави най-доброто, което можеш“. За себе си мога да кажа, че добре познавам футбола, а за това, което не знам – питам. В момента в Тимок има хора, които от дълго време са във футбола, не се правя на много умен“.
Като материално обезпечен човек сте направили прилично смело движение. Много хора, и то с много изтъкнати бивши професии, са се пробвали във футбола, но бързо са изгорели. Плашите ли се да не Ви сполети същата съдба?

Нямам материални амбици, но няма да изгоря. Обичам да се конкурирам, обичам да постигам резултати. Като спрях да играя футбол ми липсваха уикендите, в които се състезавах с други. Това е невероятен чар, особено за мен, защото не обичам загубите. Това с Тимок ми дойде като хубав и тежък клапан. Изпълва ме адреналин, през миналия уикенд, като победихме чачакския Борац, мнозина казват, че това е най-добрия отбор в първенството, през второто полувреме на трибуните мисля, че извървях около 20 км, ха ха ха... Какво да ви кажа – започнах да отказвам и участия, като Тимок играе мачове. Едва чакам следващия.“

Как Ви приемат играчите, освен Елтън Джон, който беше начело на Уотфорд, няма друг певец, който да се е пробвал на поста президент на футболен клуб?

Не се бъркам в тактическите неща, доведохме отличен треньор – Антич. Играчите го обичат, моята работа е да направя добра атмосфера. Освен първия отбор, сериозно съм се заел и с работата с младежките състави, ангажирал съм Ненад Гроздич (бивш играч на Обилич от шампионския сезон – б.а.). за шеф на школата. Като дойдох в клуба, веднага махнах членството за деца. Това не беше малка сума пари за град като Зайечар. Това е решаващ ход, искам да направим добри играчи“.
Това че привържениците живеят за клуба е само едно предпоставка за добри резултати

Инфраструктурата е отлична, имаме четири помощни игрища. Не знам кой в Сърбия има такова нещо? Стадионът се изгражда, ще има 6000 седалки, всичко вече е платено, чака се само да се свърши работата. Като видях помощните терени ми дойде идеята да направя сериозен младежки турнир. Ще доведем Олимпиакос, ПАОК и Динамо (Загреб).“

Как реагирахте на коментарите, че Аца Лукас ще направи футбола още по-сценичен? (Хората се водят от онзи девиз – където е Аца Лукас, там е доброто забавление)

За имиджа на клуба моята поява може и да не е толкова лоша. Хората се интересуват, не вярвам и от вашата медия досега да сте разговаряли с президент на Тимок. Негативни коментари винаги има, особено във форумите, но тези хора не са много компетентни. Това са „хейтъри“ и мразят всеки. Има хора, които са скептични, но от мен зависи да ги опровергая. Чух и аз коментари, че искаме да правим кръчма в клуба, чак и това, че ще пея на ухо на играчите. За това се говореше и в общината на Зайечар, но това вече са политически приказки, в които не бих влязъл... При мен на власт е немска дисциплина! Няма кръчми, няма алкохол, няма купони, без значение, че Лукас е президент на клуба... За пример е шампионската генерация на Звезда, докато пеех в „Лукас“ идваха редовно, но знаеха и идваха всички. Преди да станат шампион на Европа бяха на сплава. Най-веселият от тях беше Драгиша Бинич, а капка алкохол не е пил в кариерата си“.

Какво научихте досега в президентския фотьойл?

Ако футболът те завладее, не можеш да се откъснеш! Усещам това, казах ви, че вече отказвам концерти. Искам да постигна начертаната цел, а тя е Тимок да стане стабилен, преди всичко клуб, а после и в Супер лигата. Искаме да направим от този клуб нещо, което днес е Ягодина“

ЗА ЧЕРВЕНО-БЯЛАТА ЛЮБОВ
В момента Тимок е вашето занимание, но винаги сте афиширали любов към Цървена звезда. Как гледате на най-успешния сръбски клуб в момента?

Нормално е вече да се мисли за прекъсване на доминацията на Партизан, но Звезда трябва да се стабилизира и да се знае кой решава. Доколкото виждам и знам, там не се знае кой е главният. Скоро направих концерт на Маракана и видях как функционира всичко... Не функционира добре, вярвайте ми. Не ми е ясен и този подбор на кадри при играчите. Имам добра памет, знам отборите отпреди 20 години, но този не го знам. А гледам всички мачове. Направиха всичко в безпорядък“

Вярвате ли, като много звездаши, че зад доминацията на Партизан се крие властта на Томислав Караджич. И Тимок неотдавна надигна глас срещу президента на Сръбския футболен съюз?

Като клуб сме за промяна, защото положението не е добро и нещо трябва да се промени. Но Звезда имаше своите шансове, които не използва, а за тях не е виновен Караджич. Пропуснахме възможности да влезем в Шампионската лига, което можеше да реши много проблеми... Първо с Динамо (Киев) през 2000 г, хайде, това беше нещастие. После с Глазгоу Рейнджърс през 2007... Е, това не беше нещастие. А незнание и идиотизъм! Играха футболисти, които трябваше да бъдат продадени“.
Кои имате предвид?

За Филип Джорджевич. Сигурно не е казал Караджич да играе той централен нападател, за да може някаква госпожа да го продаде и да вземе процент. Вижте, знам, че Джорджевич сега играе добре в Нант, може сега да е качествен, но тогава в мачовете с Рейнджърс, той не можеше да финтира и реклама, подписвам се.“

Може такива, по Вашето мнение, девиантни явления да не се случат след явна приватизация?

Ох, това е сложна тема, трябва да се разгледат икономически, правни и много други аспекти, а аз всички тези области познавам лаически. И така като размисля, идвам до заключението, че по-лесно моят Тимок ще намери купувач, отколкото Звезда. Което е и логично. Звезда и Партизан са марки и трябва да се води сметка. Да не ни се случва да дойде някой арабин, да си поиграе с нашите най-големи клубове и да вдигне ръце... И тогава какво? Лаик съм, но може би трябва да приемем концепцията на американския футбол. Там си управител само на клуба и нищо повече, не можеш ти да решаваш да събориш стадиона или да заменяш земята.“

С концерта на стадиона на Звезда уредихте сметките с Драган Стойкович. В Ютуб за кратко се появи видео, в което не говорите похвално за неговите човешки качества?

Нашата препирня започна на масата, сред приятели и няма общо с футбола. Тогава малко и преувеличих, признавам. За мен той е най-добрият ни футболист в историята, още такъв не се е родил по тези земи. Неговата работа като президент не ми допадна. Обиди ме и лично, защото не ми даде да направя концерт на Маракана, лъга ме, че няма дата, а през това лято един друг певец направи концерт (Здравко Чолич – б.а.). Да, като президент Пикси спечели два дубъла, но аз вече не броя домашното първенство. Какво, като Партизан е шампион шест пъти, като през това време вкара 3 гола в Шампионската лига?“
Не само Пикси от познатите играчи на Звезда Ви е нанесъл отворена рана?

„Помня разни загуби, но Кьолн ми е рана. Победихме ги в Белград с 2:0 и там ни вкараха три гола за половин час. Седем дни не можах да се оправя. И днес не ми е добре, като се сещам. Един от най-тежките ми моменти беше мачът срещу Атлетико (Мадрид). Тогава Милко Джуровски излезе и скъса тениската. След седем дни отиде в Партизан. Този слух, който се създаде около Стойкович е смешен в сравнение с Милко. Не мога да обясня на днешните деца какъв шок беше това, но все едно днес цялата Звезда да премине в Партизан.“


За кой ще сте, ако Тимок влезе в Супер лигата и през следващия сезон играе срещу Цървена звезда?

„Плаших се, че ще ме питате това. Звезда е любов, но се боря за своя клуб.“


По отношение на вечния враг...

Никога не съм бил за Партизан, но не съм се радвал на загубите му. Не съм ги и гледал. Бил съм равнодушен. Не обичам комшиите, но не ги и мразя. Тежко ми е от тяхната доминация, а като разговарям с тях, вадя Бари като аргумент. И на „гробарите“ това им е смешно, но какво от това... Иначе моят покоен баща беше партизанец, а аз благодарение на чичо бях контра и съм много щастлив затова. Трябва да призная, че например през 1992 г се зарадвах на трите гола на Салет Джорждевич в Истанбул, и то така спонтанно, както ме заболя и загубата на комшиите от Кроация в Загреб.“

МИХА ТРЯБВА ДА ОСТАНЕ

За треньора на националния отбор на Сърбия...

Синиша Михайлович е мой приятел. Бях против да се смени Антич и твърдя, че с играчите, които той налагаше вече щяхме да търсим място в Бразилия. Говоря за Красич, Йованович, Видич... Е тук не мога да разбера Толета. Трябваше да отиде с делегация пред апартамента на Неманя Видич и да коленичи и моли да не напуска националния. Миха искаше да измисли топлата вода и изгони всички тези играчи. Затова мисля, че трябва да остане селекционер, защото следващ треньор може пак да вика негови футболисти, а това не е добре.“

ОБОЖАВАМ ДОРТМУНД
Малко хора знаят, но Аца Лукас е редовен гост на трибуните на стадиона на Байер (Леверкузен), в този град той отсяда при турнетата си по чужбина. Но един друг немски клуб му е много мил

Освен Звезда, обичам Борусия (Дортмунд). Това е отбор и клуб с отношение. Имах щастието да бъда на Вестфален. Хора, такова поддържане, такава лудост, това го няма и в Бразилия, твърдя го! А най-много мразя Байерн, макар и да е най-добър в Европа. Това е отбор, който постоянно печели титли с късмет. Първо взеха трона на Леверкузен, а после на Шалке, в последната минута.“

РОНАЛДО И МАРАДОНА

Кои са играчите, които радват Аца Лукас?

„Най-добрият играч на всички времена е Марадона! Заради цялостната кариера и харизма. Сега играчите не могат да оставят такъв печат. Появи се, например, този Бейл, за който платиха 100 000 000 евро, а Марадона отиде в Барселона за 7 милиона долара. Нелогично. Обожавах да гледам и Роналдо, първият. Той играеше против законите на физиката, правеше невъзможното.“

БАРИ И СКУТЕРИТЕ

Като голям привърженик на Цървена звезда Аца Лукас е поддържал „червено-белите“ в борбата за титлата на Европа в Бари през 1991 г

На мача с Марсилия в Бари отидохме по „хиляди“ начини... Някои със самолети, някои с влакове, някои с кораби, а аз с автомобил и стигнах до южна Италия няколко часа преди мача. Сещам се, че ни бяха предупредили да се пазим от крадци на скутери, които минават покрай теб и ти грабват чантата или това, което държиш в ръце. И знаете ли какво се случи, като дойдох? Видях много привърженици на Звезда на скутери. Сега вие си направете заключение кой кого е измамил, ха ха ха.“

Няма коментари:

Публикуване на коментар