петък, 17 октомври 2014 г.

Цената на футбола: Защо запалянковците се трупат към Борусия (Дортмунд)

Мотото на Борусия (Дортмунд) е "Echte liebe" или "Истинска любов" - и то казва всичко. Прозвучава последният съдийски сигнал на магичния Вестфаленщадион. Дортмунд загуби у дома.

И въпреки това никой от играчите не изчезва в тунела. Никой от привържениците не напуска стадиона. Упорити, решени, 25 000 запалянковци, които религиозно се трупат в митичната южна трибуна продължават да пеят на своя отбор.

Треньорът Юрген Клоп се присъединява към играчите си на ръба на наказателното поле, където стоят пет минути в страхопочитание, взирайки се нагоре към една от най-великите гледки в европейския футбол, "Gelbe Wand" (Жълтата стена), море от блестящи тениски, шалове и знамена. Кули от дим се извисяват от джобовете на привържениците и вълни от шум каскадно падат по стръмната тераса върху футболистите.

Тази любов е безусловна.

Моменти като този доказват защо Борусия (Дортмунд) е един от последните велики романтични клубове. Билетите - и бирата - са евтини, атмосферата е дива и прелъстителна и запалянковците, а не парите, са на първо място.

Когато Борусия стигна финала в Шампионската лига през 2013 г, клубът получи 502 567 заявки за 24 042 билета. Целият град е с население 580 956 човека. Истинска любов, наистина.

Футболът е всеобхващащ тук, достига до всеки аспект на живота. Един фен дори напуска клубния магазин, след като току що си е купил косачка, брандирана с Борусия. Шансът да изживееш тази любовна афера привлича повече от 1000 привърженици от Англия за всеки домакински мач.

Трудно е да се повярва на това число, но разходка около стадиона и британския акцент се чува сред 80 000 на Сигнал Идуна Парк. "Скачаме на влака през канала", казва Матю Джерард, от Кент.

"Правим цял уикенд. С билетите, преспиването, транспорта, това пътешествие ни струва 65 паунда. Когато помислиш, че ми струва 51 паунда, за да гледам мач на Арсенал през миналия шампионат, може да видиш предимствата".

Друга група, която се наслаждава на бирата и немските наденици извън стадиона носи фланелки на Стоук, виждат се и такива с екипи на Астън Вила, Челси, Арсенал, Ливърпул и Порт Вейл. Когато откриеш, че голямата част от 55 000 притежатели на сезонни билети в Дортмунд са платили средно по 9 паунда, за да видят този мач, това нашествие започва да придобива ясен смисъл.

Джак, фен на Челси, е тук с двама свои приятели от Лондон.

"Цените в Англия са твърде високи", казва той. "Но тук, всичко е евтино. За привърженика е по-добро усещане, а атмосферата е невероятна".

В Дортмунд все повече са наясно с английската инвазия. От клуба дори правят обиколки на стадиона на английски език. "Зашеметяващо е", споделя маркетинговият директор Карстен Крамер. "Винаги е хубаво когато английски запалянковци ми казват, че на цената на полета, две бири и мач, те не плащат повече отколкото за мач в Англия."

"Защо билетите са евтини? Футболът е част от живота на хората и искаме вратите ни да са отворени за цялото общество. Ние имаме нужда от хората, те дават сърцата си, емоциите си за нас. Те са най-важния актив на клуба."

Тази фраза се употребява от много клубове, но две истории демонстрират защо това са много повече от думи тук в Дортмунд. В последните месеци доставчиците на клуба поискали да се повишат цените на бирата за пръв път от три години. Но от Борусия казали Не.

"Какъв е икономическия смисъл за клуба да повиши цената с 10 цента?", пита Крамер. "За цялостния икономически успех на клуба не е важно да повиши цената на литър бира. Това пак са пари, но не са много за клуба. Но това влияе на нашите привърженици, ако харчат парите си мач след мач."

Халфът на Германия и Байерн (Мюнхен) Бастиан Швайнщайгер наскоро беше запитан дали се страхува повече от играчите на Борусия (Дортмунд) или техния треньор. Той отговори така: "Жълтата стена ме плаши най-много.". Южната трибуна има капацитет да щурмува емоциите с дивата си страст и шум. Повече от 25 000 души стоят в Жълтата стена по време на мачовете от Бундеслигата. В Европа обезопасителните релси се подменят от седалки.

Пума, производителят на екипировката на клуба, също поискал да вдигнат цените на екипите след три сезона на една и съща стойност. От Борусия отново отговорили с Не.

"Опитваме се да сме максимално честни. По-лесно е да поискаме пари от спонсорите, отколкото от привържениците", допълва Крамер.

В Борусия планират да пуснат безплатен безжичен интернет за всички запалянковци в стадиона от януари. Другите клубове правят същото, но не точно по начина на Борусия.

Докато клубът иска да окуражи запалянковците да се свързват с него онлайн, да поръчват храна и да пускат туитове, след като мачът започне в Дортмунд искат хората да приберат телефоните си, да използват ръцете си да пляскат, очите си да гледат и гласовете си да пеят.

И за да са сигурни, че ще бъде така, в клуба обсъждат планове да заглушават wifi сигнала след началото на мача. Да подкрепяш отбора е да сте заедно отначало докрай.
По тази причина в Дортмунд не продават питиета в корпоративните ъгли по време на мача. По тази причина говорителят на стадиона изисква привържениците да се върнат по местата си навреме за началото на второто полувреме. Клубът може да разреши на запалянковците да харчат повече пари, купувайки храна и напитки. Но не в Дортмунд.

"Ние сме футболен клуб", казва Крамер. "Ако футболът не върви правилно, остатъкът от бизнеса няма да работи. Бизнесът е част от влака, но не е двигателя."

Крамер влиза в стаята, след като е прекарал повечето от последните 15 минути в разговор по телефона с привърженик, който има оплакване - да, такива съществуват.

"Важно е привържениците да знаят, че техните тревоги се взимат под внимание, че като клуб ние имаме усещане какво искат те", заявява той.

"Нашият СЕО е в дълбоки разговори с привържениците, имаме пет момчета, които работят само за тях. Нашите запалянковци знаят, че ни е грижа какво мислят."

Привърженикът Марк Куамбуш, от Кайн Цвани, кампания на поддръжниците за запазване на евтините билети, признава, че е горд от това в което се е превърнал Борусия, разраствайки се с поглед към Англия, като дом на футболната душа.

Статистика на Борусия (Дортмунд)
Притежатели на сезонни билети - 55 000
В чакащия списък за сезонни билети - 30 000
Капацитет на стадиона - 80 645
Средна посещаемост - 80 291 (най-високата в света)
Брой фенове посетили мачовете през 2013/14 г - 1 855 000


"Когато бях млад, всички гледахме английски футбол, трибуната Коп и казвахме "Да, това е същността на футбола", казва той.

"Сега, когато отиваме на английски мачове, стадионите са тихи и всъщност е доста скучно. Ако искаш много пари от хората, променяш атмосферата. Ако искаш много пари от хората, то играта вече не е на хората".

Пламенната атмосфера в Дортмунд е причината да им завижда цяла Европа, но тя не е там случайно.

Клубът държи цените на билетите ниски точно, за да осигури присъствието на всички прослойки на обществото в публиката. Няма такова нещо като "бригада за скаридени сандвичи" в тези части.

"Цените също се повишават и се повишиха през последните сезони. Но Дортмунд е един от домовете на фен културата сега, всякакъв тип човек в този град може да си позволи да отиде на стадиона", добавя Куамбуш.

"Не само възрастните хора или богатите. Това не е случая в Англия".

Важно е да се помни, че това е клуб управляван от привържениците, за привържениците. Правилото на Бундеслигата за 50+1 % изисква клубът да бъде собственост на членовете му. Всички, с изключение на 3 от 36 клуба в Бундеслигата са собственост или са контролирани от членовете си, като изключенията са Волфсбург, Байер (Леверкузен) и Хофенхайм.

Този модел е повод за завист от мнозина в Европа, особено когато е толкова успешен, като в Дортмунд от 2010 г, ставайки двукратен шампион в Бундеслигата и достигайки финала в Шампионската лига.

"Трябва да намериш своя път", заявява Крамер. "Не съм толкова арогантен да мисля, че нашият път може да е правилен за всички клубове".

"Този път съответства на базовите ценности на нашия клуб. Ние сме много, много земен клуб."

"Ако знаеш зад какво стои твоят клуб, това ти помага да знаеш как да действаш. Но аз мога да сложа сумите към други клубове и да кажа ето ви. Това е пътят на Борусия, и за нас, със сигурност е най-правилният".

Моделът на Борусия може да не е толкова атрактивен за тези клубове, които са решени да правят пари над всичко останало. Сумата, която Арсенал печели от мач е много по-голяма от тази на немския клуб, въпреки че има 20 000 седалки по-малко на своя стадион.

"Това е впечатляващо", добавя Крамер. "Но ако поискаме такива цени, ще загубим хората. А хората са най-важните за нашия клуб".

Английските привърженици ще продължават да се тълпят към този небляскав ъгъл на Германия. Това е отравящо изживяване, евтино е, а футболът е сред най-добрите в Европа. Какво да не му харесваш? Може би това, че Германия напомня на английските запалянковци на нещо, което те мислят, че играта в тази страна забрави.

Модерният футбол може да е земя на спортните супер звезди, но в Германия привърженикът е цар.

Бен Смит, Дортмунд, Би Би Си Спорт

1 коментар: