сряда, 31 януари 2018 г.

Здравко Мамич: Моят Динамо е детска градина пред Цървена звезда, прилича ми на Лудогорец

"Червено-белите" ме впечатлиха. Не знам какъв би бил резултатът ако играем помежду си, заяви първият човек в загребския Динамо, който е въодушевен от Ричмънд Боачи.

Здравко Мамич, алфа и омега в загребския Динамо, е на подготовката на своите любимци в Анталия, а използва времето да гледа и контролни мачове на Цървена звезда. Случайно? Не, това е със сигурност.

Това беше съвършена възможност да поговорим с магьосника на футболните трансфери по различни теми, а като първа логично беше Цървена звезда.

- Какво ще кажете за Звезда, добре изглежда, нали?

- Първото впечатление е такова, точно коментирах с треньора на Динамо Цвитанович, че Цървена звезда приятно ме изненада. Отборът е сигурен, самоуверен, има отлично владение на топката. Не форсират момчетата нищо, пазят топката умно. Наистина съм впечатлен. Това е някаква друга Звезда в сравнение с тази от по-ранни години. И сега не ме учудва, след като ги видях тук на дело, че играят пролетта в Европа - започва беседата Мамич в интервю за сръбското издание "Блиц".

- Кой ви направи най-силно впечатление?

- Веднага се вижда, че изпъква Боачи, Канга ми е отличен! Интересен е и дефанзивният халф Йовичич. И десният бек Стойкович ми е интересен. Всъщност, не съм видял слаб играч. Този малкия Аджич, той да не е син на онзи Аджич, който беше добър футболист и президент на Звезда? Е, този малкият е супер. Иначе, неговият баща игра заедно с моя брат Зоран в националния отбор на Югославия.

- Хвалите футболистите на "червено-белите", значи има тук и материал за Динамо?

- Как да не! Има, разбира се. Но сега няма да казвам имена (смях). Като видях как Звезда доминира физически, казах си: "Боже, Динамо е като детска градина пред Звезда". Това, за мен, в момента са две напълно различни философии. Ние имаме огромен брой играчи от нашата школа, имаме седем в първия отбор, които са на възраст до 20 години. От друга страна, Звезда има формиран отбор, истински състезателен. Не знам какъв би бил резултатът, ако играем помежду си, защото Динамо има качество, а на Звезда шапка до пода.

- От ваша гледна точка, докъде може Цървена звезда в Лига Европа?

- Звезда ме подсеща на Лудогорец, който е фантастичен отбор, но средната възраст му е 30 години, което не е случая при Звезда. Това са турнирни отбори.
- С трансферите давате домашни работи на колегите от всички клубове на Балканите, а и по-широко. Каква е тайната ви рецепта?

- Тайната е, че съм се базирал изключително на нашата школа. Имаме отлични младежки категории, селектираме по правилен начин играчи от цяла Хърватия и тогава ги развиваме и достатъчно рано ги поставяме в първия отбор. Опитваме да балансираме така, че пускаме в боя млади, а до някаква граница да не страдат резултатите. Това е много тежко и усърдно.

- Партизан и Цървена звезда за пръв път в историята заедно презимуваха в Европа?

- Сръбският футбол очевидно е във възход. Двата най-добри клуба играят през пролетта в Европа, националният отбор най-сетне е на голям турнир. Можете да говорите за една наистина успешна година. Но не се стига до нея за една нощ. Ясно е, че добре се е работило при вас в последните няколко години.

- Кой ви е по-драг, Звезда или Партизан?

- Трябва да ме разберете, не бих се определил. Имам и в единия и в другия клуб приятели. Срещаме се по форуми, винаги сме заедно, дружим се добре. Симпатиите ще задържа за себе си (смях).

- От по-широкия регион, само Сърбия и Хърватия се класираха на СП?

- Когато говорим за Сърбия и Хърватия трябва да разберем, че имаме продължителност на чудесни играчи. Винаги съм изтъквал, че не ми е ясно това, че Сърбия винаги е имала повече като бройка играчи в качествени клубове, но Хърватия е постигала по-добри резултати и почти редовно участва на световни и европейски шампионати. Изобщо не ми е чудно, че Сърбия е на Мондиала в Русия, защото там й е и мястото. Тя с таланта и качеството на футболистите си трябва да бъде на всеки голям турнир. Може би това не се е случвало досега, защото не е направила култ към националния отбор, който го имаше в Хърватия през всички тези години.
- Кой е по ваш вкус в нашия държавен отбор?

- Трудно е да отделя един играч, но на мен невероятно ми харесват качествата на Неманя Матич. Има постоянство вече дълъг низ години в големи клубове, на изискващ пост. Той е цар в средата на терена.

- Неминуема тема е регионална лига?

- По този въпрос аз малко модифицирах своето мнение. Бях между първите за регионална лига заради това, че видях, че всички сме измъчени къде от войната къде от икономическите условия или липсата на такива. Всички компании, които работят по просторите на бивша Югославия биха имали по-голям интерес когато би се играла една такава лига. Днес регионална лига е нашата европейска лига. Трябва да приемем това. Ето, виждаме Партизан и Звезда играят през пролетта в Европа, де факто три четвърти от сезона ще е европейското изкушение. А към това като получим и юголига... Трудно ще има място - допълни Мамич.
"Терзич е сръбският ми еквивалент"

Голям брой любители на футбола в Сърбия често говорят "их, да имаме един Мамич в клуба".

- Наясно съм, че в Сърбия добър дял от спортното население ме уважава. Усещам една сърдечност. Знаете, на човек му трябват любов и добри думи. Аз съм сигурен, че Звездан Терзич е този "сръбски Мамич". Защото не е лесно да се създава в момента в който Терзич дойде в Звезда. И аз имах такава тежка ситуация начело на Динамо когато и бог и народ вдигнаха ръце от своя клуб. Динамо завърши пред закриване, а аз дойдох в опустошение. Струва ми се, че подобно се случи и при Терзич. Но непрекъснато те притискат някакви задължения. Тогава на всеки си длъжен, всеки може да те изнудва или рекетира. Терзич върши добра работа. Не знам колко подкрепа има, но вероятно я получава като издържа турбулентен период.

Мамич вербува Боачи

Казахме на Ричмънд Боачи, че Здравко Мамич го е похвалил и го питахме дали иска да го запознаем с него.

- Разбира се, искам, кой не е чувал за Мамич!

Поведохме го към първия човек на "модрите", а когато чукнахме на прозореца на автомобила на Мамич, той веднага реагира от задната седалка.

- Боачи, драго ми е, че се запознахме. Страшен играч си. Дали би искал да дойдеш в Динамо?

На което голмайсторът на Звезда отговори светкавично:

- Да, кой не би искал да заиграе за Динамо!

А Мамич...

- Веднага пращам предложение до Звезда! - каза Мамич и си тръгна, а Боачи смеейки се се запъти към съблекалнята.

Ще сваля шапка на Вучич

И Сърбия и Хърватия бележат чудесни резултати в голям брой спортове, а нямат особен вятър в платната?

- Онова което ми е особено криво и което ме докарва до лудост е това, че политическите елити в Сърбия и Хърватия не са направили нищо за развоя на спорта, особено когато става въпрос за инфраструктурата. Ясно е, че Хърватия и Сърбия по политиците никой не би ги разпознал, а благодарение на спортистите всички са чули за нас. Ние в Хърватия чак нямаме и национален стадион. Това е нечувано, срамота.

Президентът на Сърбия оповести изграждане на национален стадион?

- Четох, че Александър Вучич иска да направи стадион. Ако го направи, аз пръв ще му сваля шапка. Изглежда ми сърдечен, че обича спорта и Звезда, да има този вид емоции, които ще го подтикнат към това начинание - заключи Мамич.

Няма коментари:

Публикуване на коментар