четвъртък, 9 октомври 2014 г.

14 500 км са нищо за истинската любов. Echte liebe

Увлечението на САЩ към истинския футбол е главозамайващо в момента. Световното първенство отвори очите на масата американци, че светът на футбола излиза извън Англия или MLS. Получавам все повече коментари за екипите ми на Борусия (Дортмунд), тениските, значително повече отколкото през последните четири години. Познанието не е задълбочено познаване на клуба, като обикновено се изчерпва с въпроси като "Защо продадохте Левандовски?" или "Как позволихте на Гьотце да си тръгне?". Но освен това ме питат и как следя Бундеслигата, като не говоря немски?, а най-често искат да чуят отговора на "Защо Борусия (Дортмунд)?"

Германия, а съответно и Бундеслигата, е объркващо място за американците. Извън Октоберфест, обмяната на студенти, военните връзки и Дейвид Хаселхоф, обикновената американска култура не разбира по-голямата част от немската култура. В САЩ футболът все още е на пето място по посещение на мачовете и рейтинг на телевизионна гледаемост. Въпреки това аз ще обясня, рационализирам и покажа логиката на моя избор.

Истината е, че бях уязвим. Играех футбол (и бях доста добър) като дете. След първенствата за деца до 12 години, системите в САЩ не съществуваха и се пренасочих към баскетбола. С риск да прозвуча като пропилян бивш талант, който лае "Можех да бъда голямата работа... да съм някой, вместо провал", футболът в САЩ не беше популярен или лесен, когато бях млад. Най-голямото ни постижение беше домакинството на Световното първенство и отвратителните ни изкуствени дънкови екипи. Победата над Колумбия през 1994 г сега се оценява по-високо, отколкото тогава, защото тогава никой (в това число и аз) не осъзнаваше какво точно се случва. Винаги следях спорта (но никога агресивно) и се интересувах от мачовете (когато успявах да ги гледам), но никога нямах причина да се вълнувам за който и да е клуб.

Като се има предвид, че американският професионален спорт е огорчен, тъжен свят. Когато бях дете, местният хокеен клуб се премести от Минесота (може би столицата на хокея в САЩ), в ТЕКСАС. В Тексас няма сняг. В Тексас няма и хокей на открито. В този ход НЯМА СМИСЪЛ. Гледах как милиардери съсипват местните отбори с апатия и принуждаваха местните власти да плащат за стадионите и залите, докато клубовете задържат цялата печалба, генерирана от съоръженията. Ти си задължен да вярваш в някой, който управлява отбор от наемници на които не им пука за теб или твоя интерес към техния отбор, докато си ПЛАЩАШ и КУПУВАШ.

Животът ми ме свърза много с областта Рур. Посетих региона Рур/Райн удивително често за някой, който не е местен. Дори предшествениците ми не са от този регион. Първият ми опит в Европа не беше като колежанин, който се напива с парите на родителите си. Бях на турне с банда. Първото ми посещение на Европа беше в туристическа хижа в Есен. Прекарах време в Дюселдорф, Бохум и Дортмунд, изнасяйки шоу програми, отсядайки в гадни хотели, преминавайки от един на друг. Когато работата ми започна да ме задържа повече време в Дортмунд и срещах хората, прекарвайки дъждовните вторници или съботи в града, беше непредотвратимо.

Структурата на собственост в Германия е образцова. Германия се бори с непреодолимото желание на местни и чужди милиардери плейбои и корпорации инвестиращи в отбори, като маркетингови двигатели, и като американец, аз мразех това влияние върху спорта и обичам наличието на базово ядро в държавата, което се бори срещу това. Може да гледаме всеки да рита топка на терена.

Немските клубове може да имат вариращи нива на корпоративни поемания и може да продават акции на отворения пазар, но това е спорт, в който са нужни милиарди, за да се води успешно. Простият факт за мен е, че правилото 50+1 е занитващ пример за правилността на първенството. Всеки американец на когото кажа за правилото 50+1 го намира за правилно, коректно и добро. Никой не харесва изветрелите индивиди в САЩ като Франк МакКорт, Доналд Стърлинг, или Джери Джоунс и таблоидната драма, която ги следва. Обратно, Газпром е голям спонсор на Шалке. Всички знаем какво прави "Разенбалшпорт Лайпциг", а Хофенхайм е спортен процъфтяващ град, който едва се побира в определението клуб. Независимо от тези случаи, все още има правило, което ограничава и предпазва някой като Винсент Тан, Роман Абрамович или Глейзър да навлезе, да ремонтира цялата история и да третира сърцевината на цял град и култура като тесте лепенки Панини или някоя видео игра. Не съм израснал в Германия, но ситуацията с РазенБулШит Лайпциг ме обижда, защото е в разрез с основната причина поради която намирам немския модел за толкова привлекателен. Това е най-близкият способ до демократичен контрол над ходовете на милиардерския бизнес и фактът, че все още може да бъде защитен е нещо добро.

Нематериалният и истински ефект на клубното членство и ограниченията относно това колко от клуба може да бъде собственост на един човек или компания увеличи интереса ми. Хората могат с точност да кажат "нашия отбор". Професионалният спорт като източник на индивидуална (и групова) гордост е далечно и абстрактно понятие, но в Германия, можеш наистина да опишеш клуба като "ние" и "наш" и да използваш тези лични местоимения от първо лице и да не звучиш като загубеняк. Разбира се, има маркетингови офиси и хора съсредоточени над това да ме накарат да похарча максимално много пари, но знам, че тези разходи имат много по-голяма стойност, отколкото някога ще имат в САЩ. Мога да правя всичко това, като знам, че чуждестранен петролен магнат не може да купи любимия ми отбор и да промени цветовете му в ярко зелено за добър късмет.

Немските спортове не са от популярните в САЩ. Трябва да ги потърсиш. Да се потрудиш. Английските и испанските медии са лесно достъпни и преведени в САЩ. Немските просто не са. Без интернет, нямаше да е възможен какъвто и да е достъп, но в такъв свят живеем. Това изживяване е близко до детството, когато открих ъндърграунд музиката. Трябваше да си поръчвам албуми по пощата и да търся доста, за да ги открия. Имах късмет, че най-добрият независим магазин за продажба на записи в САЩ беше на 10 мили от дома ми, докато растях. Когато откриеш нещо неразривно важно, което не е преобладаващо около теб, се чувстваш уникално и специално. Но не по този хипстърски начин " аз съм готин, аз харесвам нещо, което ти не и искам това да си остане така". Специалното е това, че искаш да кажеш за него на всичките си приятели. Намерих нещо, което ще ви отвее. Намерих нещо, което няма да видите в ежедневието си. Елате да видите. Дори с израстването на футбола в САЩ, специално по отношение на БВБ и повечето от Бундеслигата (дори Байерн) все още трябва да се поразтърсиш. Трудно е да се обясни на някой от Германия, който е заобиколен от спорта и историята на първенствата, битката със статуса на аматьори, възхода и падението на обещаващи клубове, както и народните разкази за хора, като за герои от техния епос. Като американец, историята ме притегля към случаите с Грийн Бей Пакърс в НФЛ и техният граждански модел на собственост или битката на милиардната NCAA и статута им на аматьори колежани.

Колкото повече време прекарвах в Дортмунд, започнах да изпитвам все по-топли чувства към града. Стана ми познат. Понаучих и малко от езика, стана ми по-лесно да се ориентирам. Запознавах се с все повече хора в Дортмунд и чрез връзката с БВБ, те осъзнаха, че това не беше културно любопитство, футболен туризъм, или някакъв самотен бизнес пътешественик със Стокхолмския синдром. Първоначално имаше объркване. Как, или по-точно ЗАЩО американец обича Дортмунд толкова много? Когато те разбраха, че аз наистина се събуждам в 6:30 всяка съботна сутрин, за да хвана всеки мач, правейки закуска на децата на полувремето и планирайки живота ми около всеки мач, бях приет и третиран като един от местните. Със сигурност, аз бях местен, който не може да говори немски, но това не ме прави по-различен от няколко от играчите, така че всичко е наред. Моят ентусиазъм срещна реципрочно отношение като домакинско гостоприемство и ме посрещаха с дух, който не заслужавам, но наистина оценявам. Отидох на мачове и седях далече от лудостта, стоях прав, пеех, крещях и се заливах в бирен душ на Трибуната, отивах и сядах в най-далечния ъгъл на стадиона и бях щастлив да имам шанса да пия бира по време на мача, вместо кафе. Странният ми фанатизъм беше посрещнат с отворени обятия, а е хубаво да знам, че не съм сам на 9000 мили разстояние.

Постоянните ми пътувания започнаха през 2010 г, но пикът им дойде през 2011. Вероятно можех да отида в Хамбург, Щутгарт, Бохум, Мюнхен, или в който и да е друг град или клуб, но животът ме прати в Дортмунд. Моята работа ме прати там, когато се зароди специалния микс от играчи и уникален игрови стил. Сезон 2010/11 г беше изненада за малцината хора, които познавах и аз не можах "да схвана", както разбирам сега. Знаех малко за този отбор, а той стана шампион... изглеждаше много лесно. Но когато добавиш всички други фактори към това, силата беше магнетична. Сега, пет години по-късно, вълнувам се за април, когато ще доведа дъщерите и съпругата си на техния първи мач, за да видят за какво винаги приказва татко.

И това, приятели мои, е КРАТКАТА версия защо съм тук. Както е казано "познанието е половината от битката".

Карл, 09.10.2014 г

Няма коментари:

Публикуване на коментар