вторник, 17 октомври 2017 г.

Нека чака работата, време е за футбол и пътувания! Историята на англичанин идвал в София на мач на ЦСКА

Neka čeka posao, vreme je za fudbal i putovanja!
Запознайте се с англичанина, който пред сръбската медия МОНДО разказва своята идея за само година да гледа мачове във всички 55 държави членки на УЕФА.

Мат Уокър е 40-годишен статистик, който живее в Лондон и работи в Министерство на правосъдието. Всъщност, работил е до неотдавна, когато взел година и половина неплатен отпуск, за да пътува по Европа и да гледа футбол във всички 55 държави членки на УЕФА.

Своят проект е нарекъл "55 футболни нации", а целта е от юни 2017 до май 2018 година да обиколи всички държави членки на Европейския футболен съюз и в тях на живо да гледа най-малко един елитен мач. Досега е нарисувал 19 черти, последната от които в Сърбия.

Интересно, Мат за разлика от много други чужденци не е избрал "голямото дерби", а дуелът между Напредак и Цървена звезда, игран неотдавна в Крушевац.

За своята идея и опит с пътуванията, които се надява един ден да опише в книга, говори пред МОНДО.
http://static.mondo.rs/Picture/661723/jpeg/matt-walker.JPG
- Как дойде до идеята в срок от година да гледаш футбол във всички 55 членки на УЕФА?

- Около Коледа 2015 четях книгата "Stamping Grounds" (най-близкият превод би бил "Познати терени") от автора Чарли Конели, в която по много интересен начин е описан неуспешния опит на Лихтенщайн да се класира на Световното първенство през 2002 г. Четейки я, ми дойде идеята да създам собствена футболна авантюра и да напиша книга за нея. Хрумна ми дали е възможно за година да обиколя всички 55 УЕФА членки и да гледам мачове от най-добрите първенства. Сложих мачове на хартия и ми изглеждаше осъществимо. Започнах да спестявам пари и да мечтая... - обяснява Мат за начало.

- Кога и къде е било първото пътуване?

- Първият мач беше Дила Гори - Локомотив Тбилиси, през юни. Грузинците са променили календара на надпреварата от зимния на летния период, така че трябваше да ги "вкарам" в началото на графика. И мачът беше преместен от Гори в Тбилиси, а за съжаление, само 200 човека дойдоха на стадиона въпреки че входът беше свободен. Що се отнася до мен, чувствах се чудесно, защото най-накрая започнах своя проект след няколкомесечно планиране.

- Как направи графика, от какво се води?

- Трудих се едно пътуване да включва повече държави ако е възможно. През лятото обиколих 12 държави, главно от Скандинавия и бившия Съветски съюз, и Република Ирландия. Следващи на ред са Украйна, Молдова и Румъния.

- Не е евтино да се пътува година из Европа, дали имаш работа и откъде свободно време?

- Работя в Министерството на правосъдието в Лондон, но взех 18 месеца неплатен отпуск. Надявам се книгата, която ще напиша да бъде продавана в Сърбия, така ще покрия разходите за целия проект - шегува се Мат.

- Колко държави са обиколил досега и коя е планирана за край?

- Сърбия беше №19 в списъка, а се надявам отново да дойда на Балканите през април. Желанието ми е последният мач да бъде в слънчева Черна гора.
http://static.mondo.rs/Picture/661726/jpeg/matt-walker.jpg
- В Сърбия си гледал мача Напредак - Цървена звезда. Какви са впечатленията?

- Хубаво си прекарах в Крушевац. Градът беше спокоен, в поспаливо неделно разположение до мача. Хората от Напредак бяха много гостоприемни, показаха ми стадиона и разказаха историята на клуба. Мачът беше интересен, а ми е драго за победата на Напредак, защото главно подкрепям отбори, които не са фаворити. За Звезда ще бъда срещу Арсенал в Лига Европа... След мача съм пробвал нещо от местната кухня - ядох сарма, кюфте и сръбска салата в местен ресторант, а едно от присъстващите момчета ме почерпи бира. Наздраве, човече!

- Защо си избрал точно този мач, а не някой в главния град - Белград?

- Аххх, Белград! Наистина бих искал да го посетя, защото съм чувал, че е динамичен град. Пътувал съм из Пловдив в България, така че ми беше по-лесно да гледам мач в Крушевац. Опитвам се, също така, да избягвам големите градове, защото в малките е по-лесно да се запознаеш с хората, по-отпуснато е, а и по-евтино. Така гледах футбол в Берген (Норвегия), Гьотеборг (Швеция), Уфа и Тула (Русия), Трабзон (Турция), Крушевац (Сърбия) с по-голямо удоволствие отколкото в столиците.
 http://static.mondo.rs/Picture/661727/jpeg/matt-walker.jpg
- Дали винаги избираш "по-малко популярни" мачове или и дербита са в списъка?

- През декември ще гледам полското дерби Краковия - Висла Краков. Мачът ще е в работен ден, което ми отговаря заради следващите планирани пътувания. Често избирам клуб и по интересна история, която го следва, така избрах да гледам ИФК Мариехамн, който през миналия сезон изненадващо стана шампион на Финландия или Кротоне, който по чудесен начин успя да избегне изпадане от Серия А. Понякога ми е цел да видя определен играч, като бившият член на Фулъм, Ласе Виген Кристенсен, който сега играе за датския Брьондби... Клубове каквито са Байерн Мюнхен, Ювентус, Реал Мадрид и подобни нямат вече емоция, която привържениците могат да усетят докато ги гледат... Понякога трябва да се приспособявам към онова което се предлага по времето в което съм тук. Така в Казахстан трябваше да пътувам осем часа с влак от Алмати, за да гледам Тараз - Актобе, тъй като Кайрат беше гост, но много далеч, както и Астана.

- Кой е твоят любим клуб?

- Аз от рождението си съм привърженик на Фулъм. Следвах клуба редовно в четири дивизии в които е играл, както и в гостуванията по Европа срещу ЦСКА в София, Рома, Базел, Ювентус и Волфсбург, по пътя към финала на Лига Европа през 2010, когато загубихме от Атлетико Мадрид. Заради проекта "55 футболни нации" трябваше да се откажа от годишен абонамент, така че първият ми мач в домакинство този сезон ще е на 28 октомври срещу Болтън. Точно на моя 41-ви рожден ден.

- Треньорът на Фулъм е сърбин, Славиша Йоканович.

- Играем наистина добре под негово ръководство. Много ми харесва неговият спокоен стил на игра и начинът по който мисли. През миналия сезон замени Стефан Йохансон, голямо подсилване от Селтик, след само половин час в неговия дебют, а Йохансон по-късно стана един от най-важните играчи в отбора. Това беше храбро, а се оказа и отлично решение на Славиша Йоканович.

http://static.mondo.rs/Picture/661730/jpeg/matt-walker.jpg
- Дали преди Европа вече си пропътувал цяла Англия и Великобритания заради футбола?

- Не точно. Повече ми допадат чуждестранните пътувания. Обичам да уча чужди езици и да опознавам различни култури. Вече съществува книга за човек, който е гледал мачове и е ял сандвичи на всички 92 футболни стадиона в Англия в един сезон (смятайки само професионалните първенства). Това не е моят стил, има много скучни градове в Англия, а и лоши сандвичи".

- Дали досега си имал неприятности по време на пътуванията и дали някой те е съветвал да избягваш определена страна или град заради възможни проблеми?

- Ох, имах неприятности, но за щастие, нищо страшно... Два пъти трябваше да променям плановете заради промяна на времето на мачовете. Първо в Литва (Тракай), после в Азербайджан (Карабах), докато латвийският Бабите, който планирах да гледам е изхвърлен от първенството заради уреждане на мачове. Всеки път успявах да се справя и да гледам някой друг отбор, но въпросът е ще имам ли винаги късмет.

В Сърбия имах малка неприятност, защото в автобуса Ниш - Крушевац влязох само с български левове, британски лири и кредитна карта, тъй като идвах от Пловдив. За щастие, в автобуса имаше момчета, които говореха английски, така че обясниха на кондуктора моята ситуация и ми казаха, че на спирката в Крушевац има банкомат от който мога да изтегля сръбски динари.

Тъй като съм страстен фотограф, носенето на професионален фотоапарат ми създаде определени проблеми в Русия и Турция. В Русия и Беларус имах голям проблем да намеря някой който говори английски... По принцип, не ми е проблем да пътувам където и да е, освен в зони на военни действия.

- Дали винаги пътуваш сам и по какви начини?

- Главно пътувам сам, но три пъти имах и компания. Разбрах, че е много по-лесно да се направят запознанства когато си сам отколкото като си в група. Много често пътувам с автобус, така че моята втора книга може да бъде 55 източноевропейски автобусни спирки! Любимото ми пътуване досега е с корабче от Стокхолм до Оландските острови във Финландия. Това беше през едно юлско утро, наслаждавах се на чудесна гледка от палубата... През пътуването съм използвал и влакове, самолети, таксита.
http://static.mondo.rs/Picture/661729/jpeg/matt-walker.jpg
- Можеш ли да ни разкажеш някой анекдот от своите пътувания?

- Това определено е случка от мача във Витебск, в Беларус! Вратарят на Крумкачи, Йевгений Костюкевич, вкара гол през целия терен, от своето наказателно, а тогава 20 минути по-късно беше изгонен заради нарушение. Мисля, че такова нещо няма да видя отново!

 - Дали това което правиш е "groundhoppin" (граундхопинг - целта е да се обиколят колкото се може повече футболни стадиони в страната и чужбина) или нещо друго?

- Аз бих описал себе си като любител на футбола и пътуванията.

- Крайната ти цел е да напишеш книга?

- Да, по време на пътуванията интервюирам привърженици, работещите в клубовете, сервитьори.. Мисля че е наистина прекрасно да опозная толкова нови хора само за година и всичките техни истории ще ми помогнат да събера една цялост от придобит опит. Фотографирам, също така, наистина много - мачове, паметници и котки, така че ще има и интересни снимки.

- Има ли вече готови планове когато "55 футболни нации" ще е готова? Може би път около света?

- Вече съм бил на Купата на африканските нации в Гана (2008) и Световното първенство в Бразилия (2014), а се изкушавам да отида на КАН 2019 в Камерун, тъй като ми пропадна плана за 2015, защото турнирът в Мароко беше преместен в Екваториална Гвинея заради ебола.

След този проект, логично следствие би било да обиколя мачове на някой друг континент, но мисля, че първо ще ми трябва почивка.

- За край, как заинтересуваните могат да следят напредъка на твоите пътувания?

- На МОНДО, ха-ха-ха! Всички новости редовно качвам на своя сайт, а съм активен и в Туитър, Фейсбук и Инстаграм.

Няма коментари:

Публикуване на коментар