сряда, 20 декември 2017 г.

Единственият сръбски вратар в първенство от Топ 5: Гледаха ме на живо 36 пъти

"Знаех, моето време тепърва идва, за Сърбия съм винаги готов", казва Марко Дмитрович и обяснява как е процъфтял в Ейбар.

Това е рядкост. Да има вратар от Сърбия в първенство от т.нар. Топ 5 и той да пази.

В последното десетилетие с такъв статус може да се похвали само Желко Бркич, с години присъствие в Серия А (в Италия сега е, примерът работи, Ваня Милинкович Савич, но е резерва в Торино), но тази 2017 даде да се разбере, че Сърбия има още едно предимство между гредите.

Малко позабравен в родината си, Марко Дмитрович ще помни отиващата си година с най-малко два значителни детайла: лятното преминаване от втородивизионния Алкоркон в Ейбар (договор до 2021) и ноемврийският дебют за А националния отбор на Сърбия. Чудесен пример, че не трябва всичко "веднага и сега", а кариерата може да се оформи и във второразредни клубове.

"Може и по заобиколен път до голямата сцена", потвърждава Дмитрович. "Работата върху себе си и вярата в собствените възможности. Тези идеи са ме водили в кариерата. Знаех и докато пазех в изтощаващата Сегунда, че ще дойде предложение от Примера и че моето време тепърва идва, а сега когато съм в най-качественото първенство на света ми вярвайте, че се наслаждавам".

Бройките потвърждават думите на 25-годишния суботчанин. Откакто през лятото стигна на "Ипуруа", с трансфер на стойност 600 000 евро, е пазил във всички 16 мача в елитния ранг на испанския футбол. В пет мача не е преодоляван, което е достойно постижение за вратар на клуб чиито амбиции са свързани със средата на класирането.

"Казах ви, че се наслаждавам и наистина е така. Състезавам се срещу най-добрите футболисти на планетата, имал съм близки срещи с Роналдо и Меси, но това е само короната. Защото аз съм от онези, които вярват в работата. Перфекционист съм, поставям нещата така, че тренировката едва ли не ми е по-важна от мач. Тогава се става вратар. Не съм от типа, който ще каже: "добре, зарежи сега, това ще го направим утре". Научих, че в спорта няма утре. А тук в Испания се усъвършенствах, минах на по-високо вратарско ниво".
Два сезона е бранил за Алкоркон, малък клуб от предградията на Мадрид. Втора лига. Далече от очите. Имало и от онези готови да го отпишат. Продукт на школата на Звезда (клас 1992) не се предал, въпреки че предходно е имал горчив опит в английския Чарлтън и унгарския Уйпещ.

"Може би в Цървена звезда бях млад и зелен, може би не бях готов за голямата сцена. Може би в Уйпещ и Чарлтън треньорите не вярваха в мен, но всичко в живота се връща... Шансът който съм, вярвам, заслужавал и по-рано съм получил в Алкоркон. Без лъжлива скромност - напреднах. Испания ми "легна". Всичко тук е футболно, няма разсейващи фактори. Дойдеш на тренировка и от теб се иска само да браниш. За всичко останало се грижат други. Когато е така тогава казваш: "дай всичко от себе си".

Този начин на мислене го довел в Баския. Първоначално се мислело, че Ейбар го е купил да закърпи дупка заради контузията на първия вратар Йоел. но един детайл показва, че Марко Дмитрович не е временно решение, а проект, а и че баските работят далеч по-сериозно отколкото можем да помислим.

"Докато бранех за Алкоркон знаех за интерес отстрана на Ейбар, а чак когато ме купиха ми казаха, че са ме гледали 36 пъти на живо. И това само през миналия сезон. Е, толкова са сериозни. Контузията на Йоел само забърза трансфера, защото ако не бях дошъл лятото, щях да съм тук през зимата. А само да кажа, не от куртоазия, Йоел е чудесен момък и отличен вратар, едва чакам да се оправи от контузията на предни кръстни връзки, за да се борим за мястото между гредите".
Дмитрович в екипа на Чарлтън
И още нещо за Ейбар:
"Докато бях хлапе ме интересуваха само Реал, Барса, Атлетико, Валенсия... Затова напълно разбирам хората, които следят само най-големите и най-добрите. Чак и аз не съм бил наясно колко е Ейбар, въпреки че е малък, всъщност организиран и популярен клуб. Не знам дали знаете, но когато тези "малки" преди няколко сезона се разбунтували заради неравноправните разпределения на приходите от ТВ права, Ла Лига им излязла на помощ, така всеки клуб, само на тази основа, годишно получава 40 000 000 евро. В такива околности Ейбар няма потребност да продава играчи, за да преживее, а от друга страна има достатъчно пари да влага в качествени попълнения. И няма натиск от типа "какво ще стане ако не победим". Затова, казах ви, ми остава само да се наслаждавам".

За да бъде постижението пълно се постара Младен Кръстаич, с повиквателната за турнето в Азия. А на 14 ноември, в Бусан, Марко Дмитрович дебютира за мъжкия национален отбор на Сърбия срещу Южна Корея (1:1).

"Получавал съм повиквателни и докато селекционер беше Радован Чурчич, но това е истинско нещо, защото най-накрая дочаках дебюта. Баналност е, но за това се мечтае от малък. Доволен съм от подхода, атмосферата, накрая и от постигнатото. Надявам се да съм оправдал доверието на селекционера".

Особено впечатляващи бяха спасяванията след удари на Сон, най-добрият играч на Корея?

"Само си вършех работата. От мен се иска да браня, да коригирам евентуални грешки в последната линия. Това трябва да правят вратарите. А хвала богу, има ни нас сърбите доста качествени. Нашето задължение е да бъдем винаги готови когато селекционерът ни повика", завърши Марко Дмитрович, вратар на Ейбар.

АКО МИНЕМ ГРУПАТА НА МОНДИАЛА

Бъде ли, както досега, на вратата редовно в Примера, ще има право Дмитрович да се надява на повиквателна за Мондиала.
"Получихме група в която виждаме шанс да се борим за осминафиналите. С оглед на това, че в Русия ще са 32-ата най-добри отбора в света е ясно, че няма лесни съперници и класирането в следващия кръг би представлявало подвиг равен на самото класиране на Мондиала", оценява някогашният младежки национал на Сърбия.

ЕЙБАР - 13 ТОЧКИ ОТ ПЕТ МАЧА

Ейбар е непобеден в последните пет мача в Примера, от възможни 15 е взел 13 точки, а през уикенда, с Дмитрович на вратата, победи Валенсия (2:1).
"Споменатата серия е най-добрата откакто клубът е в елитния ранг. В началото имахме тежка програма, дуели с Барселона и Реал, но сега събираме точки. В спокойна зона сме. Целта на Ейбар е да бъде стабилен в елита, а не да трепери за оцеляване", разкри сръбският страж.

Автор: Александър Йоксич

Няма коментари:

Публикуване на коментар