Има такива моменти в историята за които точно си спомняте къде сте били и какво сте правили когато са се случили. Един от тях е и 1 май 1994 година, денят в който си отиде според мнозина най-великият пилот, който е сядал в някой болид във Формула 1.
Айртон Сена в този момент е бил най-любимият пилот в този спорт и един от най-любимите спортисти изобщо. Фантастичният бразилец одушевяваше от година на година, а на дъжд караше по-добре отколкото който и да е на сухо.
На 34 години и с три титли световен шампион пристигна на третото състезание от сезона в Имола, в момент когато водещ в класирането е бил Михаел Шумахер. Сена от дълго време е бил загрижен за сигурността на пилотите, а през този уикенд е започнало лошо още от петъка, когато на тренировката неговият сънародник и ученик Рубенс Баричело се разби гадно. Сена от тренировката веднага отишъл в болницата и чак когато се уверил, че всичко с Рубенс е наред се върнал на пистата.
На следващия ден в квалификациите е загинал пилотът на Симтек Ролан Раценбергер, който на завоя Вилньов е излетял от пистата и се забил в стената със скорост от 314 км/ч. Сена дословно откраднал един от съдийските автомобили на пистата и тръгнал към болницата, за да разбере от доктора и приятеля Сид Уоткинс как младият австриец е загинал.
Тогава Уоткинс казва на Сена, че е време да се откаже от състезанията, на което бразилецът му отговорил, че никога няма да престане.
"Състезанията и конкуренцията са в кръвта ми. Това е част от мен и това е моят живот. Не мога да си се представя без това", говорил по-рано Сена.
Шокиран от нещастието с Баричело и гибелта на Раценбергер, Сена, според изявления на очевидци, дошъл в своята стая и се сломил. Неговият отбор Уилямс разисквал дали бразилецът изобщо е способен да се състезава, но Сена им казал, че всичко е наред и се подготвил за състезанието на което потеглил от първа позиция.
На загрявката преди старта, Сена е бил почти секунда по-бърз от конкурентите, а след това срещнал своя бивш голям съперник Ален Прост, който бил в пенсия. Говорили около половин час и Сена му казал, че трябва да се направи нещо около сигурността в този спорт и се договорили да се чуят след състезанието. Сена казал на другите пилоти, че трябва отново да основат сдружение на пилотите във Формула 1 и като най-стар се предложил да бъде председател. Обявил създаването на асоциацията до следващото състезание в Монте Карло.
Така потресен, Сена взел австрийското знаме в памет на Раценбергер и седнал в болида. На старта на състезанието Педро Лами се забил в болида на Джей Джей Лехто, чийто автомобил изгаснал, а по цялата писта се разлетели части от болида. На пистата излязла колата по сигурността, и то най-обикновен Опел Вектра. Пет кръга шофьорите се влачили зад семейния автомобил, който не можел да следва тяхното темпо, а на записите се вижда как в един момент Сена се приближава до Вектрата и сигнализира на шофьора да ускори. Това, уж, ще бъде една от причините за нещастието, защото заради твърде бавната скорост на колата по сигурността, паднало налягането в гумите на болидите.
Щом Вектрата излязла от пистата, Сена в 6-ата обиколка направил най-бърз кръг, веднага след Шумахер. А тогава дошла тази 7-ма обиколка и завоя Тамбурело, който никога вече няма да изглежда така. Айртон Сена е излетял от завоя със скорост 310 км/ч. Телеметрията е показала, че е спирал малко под две секунди и вкарал две "по-ниски" скорости и с 218 км/ч с предния десен край се забил в незащитения бетонен зид.
Картината на която неподвижното тяло на Сена стои наклонено на една страна в болида ще запомнят всички онези, които през тази неделя преди 24 години са гледали състезанието. Петима съдии са стояли около болида, но не искали да докосват Сена заради възможни по-тежки травми. Бързо дошли лекари предвождани от Сид Уоткинс, приятел на Сена.
"За момент отвори очи. Зениците му бяха много разширени и веднага ми беше ясно, че мозъкът е пострадал тежко. Извлякохме го от кокпита и докато го спускахме на земята, издъхна. Наистина не съм религиозен тип, но сякаш усетих, че в този момент душата му излезе от тялото", заяви Уоткинс.
Сена е превозен с хеликоптер в болница. Във въздуха е бил включен на апарати, а след като два пъти е реанимиран, един от най-добрите пилоти на всички времена е прогласен за мъртъв в 18 часа и 40 минути.
По-късното разследване е утвърдило, че мозъкът на Сена почти сигурно е престанал да работи веднага след удара. Предното дясно колело в момента на удара се е отделило от болида и го ударило в предната част на каската. Главата му от силата на удара е клюмнала настрани, което причинило сериозни фрактури на черепа. С всичко това, част от предното окачване е пробила каската, а една тръба му влязла в главата над дясното око. Която и да е от тези три контузии е била достатъчна да го убие на място.
Официално никой никога не е отговарял за смъртта на Сена, въпреки че най-вероятната причина за нещастието е счупване на кормилната рейка преди удара, заради което Сена не е могъл да избегне зида. Всички хора от Уилямс задължени за дизайна на болида са освободени от обвинения.
"Няма съмнение, че кормилната рейка е била лошо проектирана. По нея открихме следи от умора на материала и тя би отказала рано или късно. Единственият въпрос е дали се е спукала по време на или преди нещастието, но това никога няма да разберем, както и какво точно се е случило. Лично никога няма да си простя неговата смърт и винаги ще се считам отговорен", написал в своята книга проектантът на Уилямс Адриан Нюи.
Британецът допълнил, че смята че всъщност се е спукала гумата на Сена, а Нелсон Пикет е казал, че бразилецът е бил под голям стрес заради проблеми с девойката му Адриана Галистеу заради нещастията с Баричело и Раценбергер. Техническият директор на Уилямс Патрик Хед винаги е твърдял, че Сена е сбъркал.
След гибелта на Сена, завоят Тамбурело е променен и е станал много по-бавен. Основано е дружеството за което говорил Сена, а във Формула 1 сигурността завинаги е повдигната на по-високо равнище.
На улиците на Сао Пауло са излязли около три милиона човека, за да се простят със своя съгражданин. Бразилия прогласила тридневен траур, а светът никога не се е помирил със смъртта на гениалния бразилец.
"Усещането за страх е много вълнуващо и е предизвикателно да се намират нови страхове. Веднъж в Монте Карло имах първо място на старта. Бях половин секунда по-бърз от всички, а тогава и секунда. В един момент имах две секунди по-бързо време от конкурентите, включително и отборния колега, който караше същия болид. В един момент разбрах, вече не карам осъзнато. Карах осланяйки се на чист инстинкт, сякаш съм в някакво друго пространство. Исках още повече, още по-бързо. Отдавна бях минал всички лимити, но продължавах да се карам да бъда още по-бърз", заявил веднъж Айртон Сена.
Великият Айртон Сена. Човек от друго пространство.
Автор: Стьепан Мати
Няма коментари:
Публикуване на коментар